Jsme 100% česká firma působící více jak 16 let na trhu, veškeré námi dodávané zboží je nové a nepoužité.

Viskozita motorového oleje

Viskozita motorového oleje: Vše, co potřebujete vědět

Motorový olej hraje důležitou roli ve výkonu vozidel se spalovacím motorem. Je k dispozici v syntetickém, organickém a hybridním složení a je určen k mazání vnitřních stěn spalovacích motorů. Po otočení klíčkem v zapalování, začne olejová pumpa v motoru nabírat olej, aby při startu vašeho vozidla bylo zajištěno snížené tření. Vrstva motorového oleje na stěnách motoru se však bude lišit v závislosti na jeho viskozitě.

 

Co je viskozita?

Viskozita je měření odporu vůči proudění oleje. Vysoká viskozita ukazuje na vysokou úroveň odolnosti. Při vysoké viskozitě jsou tekutiny husté. Nízká viskozita na druhé straně indikuje nízkou úroveň odporu. Kapaliny s nízkou viskozitou jsou řidší a vodnatější, to jim umožňuje snáze proudit než jejich protějšky s vysokou viskozitou.

 

Jak viskozita ovlivňuje motorový olej

Motorový olej vyžaduje správnou viskozitu. Pokud je viskozita příliš nízká, motorový olej se může ukázat jako neúčinný při snižování tření. Vodnatý a řídký motorový olej nedokáže ochránit pohyblivé části před poškozením způsobeným třením.

Hustý motorový olej podobný kalu bude mít problém prorazit si cestu olejovými kanály v motoru. V důsledku toho budou olejem pokryty pouze některé části motoru. Části motoru, ke kterým se motorový olej nedostal, pak mohou utrpět poškození způsobené třením.

Motorový olej je nejlepší měnit maximálně každých 15tis km, ale některá vozidla jako třeba značka Subaru u některých svých motorů doporučuje výměnu každých 5tis km

 

Čtení viskozity motorového oleje

Tento klasifikační systém obsahuje dvě čísla, z nichž každé označuje viskozitu oleje.

První číslo udává schopnost motorového oleje téci při nízkých teplotách. Druhé číslo udává schopnost motorového oleje téci při vysokých teplotách.

viskozitni-klasifikace

Některé z nejběžnějších druhů motorových olejů jsou 5W-30 a 10W-30, mají podobnou viskozitu při vysokých teplotách. Rozdíl spočívá v jejich viskozitě při nízkých teplotách. 5W-30 má vyšší viskozitní třídu při nízkých teplotách, což znamená, že je zpočátku hustší.

Viskozita motorového oleje se bude měnit v závislosti na jeho teplotě. Při průchodu motorem se motorový olej zahřívá, toto teplo způsobí, že je tenčí a vodnatější, což má za následek nižší viskozitu.